انواع سرمازدگی گیاهان
نوشته شده توسط : امیر

انواع سرمازدگی گیاهان

اغلب درختان میوه مناطق معتدله در معرض بخبندان زمستان یا سرمازدگی بهاره قرار می یرند که این امر موجب وارد شدن خسارات شدید اقتصادی می گردد. حتی آن دسته از مناطق تولید میوه که در موقعیت های جغرافیایی خاص احداث می شوند که خسارت وارده ناشی از سرما در آن ها به حداقل کاهش داده نیز بعضا با این حوادث مواجه می شوند. البته بسته به نوع فصل نیز خسارت وارده متفاوت می باشد؛ به عبارتی زمان وقوع سرما نیز با اهمیت بوده و براین اساس تقسیم بندی زیر صورت گرفته است .

انواع سرمازدگی گیاهان:

در این مقاله انواع و اقسام سرمازدگی درختان میوه و گیاهان را با هم بررسی می کنیم

سرمازدگی انتقالی:

به سرمایی که در اثر هجوم یک جریان سرد و قطبی و عبور آن از یک منطقه پیش می آید و موجب کاهش شدید و ناگهانی درجه محیط به چندین درجه پایین صفر می شود اطلاق می گردد و معمولا این جریان در دوران رکود درختان میوه اتفاق خواهد افتاد.

سرمازدگی تشعشعی:

سرما و یخبندانی که کاملا منطقه ای بوده و درون یک محدوده معین بدون اینکه هوای سرد از سایر نقاط به منطقه نفوذ پیدا کند در اثر تشعشع از سطح زمین در همان محل به وجود می آید و به صراحت می توان گفت که این نوع سرمازدگی بر خلاف نوع اول همواره در شب های ساکت و بدون ابر و باد ظاهر می شود

سرمازدگی دیررس بهاره:

سرماهای بهاره اغلب خیلی خطرناک تر از یخبندان های اوایل پاییز می باشند به دلیل اینکه گل ها و میوه های جوان حساس تر از میوه های رسیده می باشند و باعث خسارت زیادی به گیاه و درخت می شوند. به طور کلی امکان وقوع سرمای بهاره در موقع باز شدن گل های درختان وجود دارد و معمولا طول مدت این نوع سرما بسیار کوتاه بوده و از چندین ساعت تا حداکثر سه روز بیشتر نیست.

سرمازدگی زمستانه:

این نوع سرمازدگی معمولا در زمستان در دماهای پایین تر از منفی ۱۰ درجه سانتی گراد و حتی پایین تر رخ می دهد و در حالت شدید تر نیز درختان دچار یخ زدگی خواهند شد که در این صورت خسارات شدیدی به درختان وارد خواهد شد. همچنین گاهی ممکن است سرمازدگی پاییزه پیش از به خواب رفتن درختان خسارت بار باشد.

منبع : https://kimiazarin.com/types-of-frostbite/





:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: